‘Ik ben Temi, uw robot’: Kan de sociale robot de werkdruk in de winkel verlichten?

De werkdruk in winkels is de afgelopen jaren fors toegenomen. Onderbezetting, taakvervaging en personeelstekorten zetten medewerkers én ondernemers onder druk. Winkelpersoneel ervaart stress, valt uit of verlaat de sector, terwijl nieuwe medewerkers schaars zijn. Tegelijkertijd biedt technologische innovatie kansen om die druk te verlichten. Eén van de meest belovende toepassingen is de sociale robot: een […]
Sociale robots in de winkel: Wat betekenen ze voor klanten, medewerkers en de winkelondernemer?

De in dit boekje verzamelde blogs van de Hogeschool van Amsterdam en haar kennispartners (de Vrije Universiteit Amsterdam en TMO Fashion Business School), die samen online al meer dan 100.000 keer zijn geraadpleegd, pogen in al hun diversiteit winkelondernemers van handvatten te voorzien. Door op de winkelvloer onderzoek met sociale robots te doen, wordt gekeken […]
How to Assess the Quality of Student-generated Qualitative Models during an Open Modelling Task?
Students often struggle with constructing models of system behaviour, particularly in open modelling tasks where there is no single correct answer. The challenge lies in providing effective support that helps students develop high quality models while maintaining their autonomy in the modelling process. This study presents a procedure for assessing the quality of student-generated qualitative […]
AI en werk – Samen naar een werkende toekomst met AI
De overheid moet actief onderzoeken/monitoren wat de inzet van AI betekent voor werk, inkomensverdeling en sociale zekerheid. Daarvoor pleit de Sociaal-Economische Raad (SER) in zijn advies AI en werk – Samen naar een werkende toekomst met AI. Daarmee moeten we nieuwe ongelijkheid voorkomen, aldus de SER. De rol van de overheid die de regie moet […]
Smart Education: Jaar 2022 t/m 2024
Het Smart Education programma herbergt diverse projecten en netwerkactiviteiten die de potentie onderzoeken van Kunstmatige Intelligentie en andere innovatieve technologie voor het onderwijs. Dit gebeurt op basis van vragen uit, en met toepassingen in de eigen onderwijspraktijk en in die van onze partners. Projecten ontwikkelen vaak zelf nieuwe onderwijstechnologie in combinatie met bijpassende didactiek. Het […]
Understanding Clock Gene Regulation by Constructing a Qualitative Representation
We developed a lesson where students construct a qualitative representation to learn how clock genes are regulated. Qualitative representations provide a non-numerical description of system behavior, focusing on causal relation-ships and system states. They align with human reasoning about system dy-namics and serve as valuable learning tools for understanding both domain-specific systems and developing broader […]
Transitie naar instellingsbreed AI-onderwijs
Uitdagingen, lessen en ervaringen uit de praktijk van het hoger onderwijs. Wij schreven mee aan dit adviesdocument dat is opgesteld door de Werkgroep Scholing & Onderwijs van de AI Coalitie 4 NL. Het document biedt richtlijnen en voorbeelden van praktijkervaringen voor het integreren van AI-onderwijs in het hoger onderwijs. Het benadrukt de urgentie van AI-kennis […]
Handleiding AI4students methodiek: Uitleg en downloads van de materialen
Om opleidingen te ondersteunen, heeft de Hogeschool van Amsterdam (HvA) de AI4Studentsmethodiek ontwikkeld. Deze methodiek helpt docenten en opleidingen de impact van AI op het werkveld en het curriculum in kaart te brengen en bereidt studenten voor op een AI-geïntegreerd werkveld. De methodiek is geschikt voor alle soorten hbo-opleidingen, niet alleen ICT-gerichte opleidingen. De AI4Students-methodiek […]
GenAI in primary education: The case of ChatGPT and concept mapping with DynaLearn
The recent development in Generative Artificial Intelligence (GenAI) environments, which use Large Language Models (LLMs) to mimic human interactions in chat-based interfaces, make it possible for even non AI experts to use AI, transforming the ways in which we search for and evaluate information. As a result, the ability to effectively use Generative AI (GenAI) […]
AI4Students: een uitleg van de methode
Artificiële Intelligentie (AI) wordt nu in veel werkvelden geïntegreerd, en dan niet alleen bij ICT-gerichte werkvelden. AI verandert de beroepstaken van werknemers. Om up-to-date te blijven met de veranderingen van het werkveld moeten de net-afgestudeerden zich vrijwel direct laten bijscholen in AI. Voor starters op de arbeidsmarkt, in het bijzonder afgestudeerde studenten van hogescholen, is […]