‘Ik ben Temi, uw robot’: Kan de sociale robot de werkdruk in de winkel verlichten?

Auteurs
Tibert Verhagen, Tessa Vosjan
Retail
Generatieve AI
Human-Centered AI

Publicatie

3 oktober 2025

Abstract

De werkdruk in winkels is de afgelopen jaren fors toegenomen. Onderbezetting, taakvervaging en personeelstekorten zetten medewerkers én ondernemers onder druk. Winkelpersoneel ervaart stress, valt uit of verlaat de sector, terwijl nieuwe medewerkers schaars zijn. Tegelijkertijd biedt technologische innovatie kansen om die druk te verlichten. Eén van de meest belovende toepassingen is de sociale robot: een klantgerichte, AI-gestuurde technologie die ondersteuning kan bieden op de winkelvloer. Maar wat is de daadwerkelijke impact in de praktijk?

In het kader van het SDF Living Lab Social Robots hebben tien winkels in de regio Leidschendam-Voorburg een jaar lang geëxperimenteerd met sociale robots. Deze publicatie bundelt de inzichten uit dit praktijkonderzoek en beantwoordt de centrale vraag: voor welke activiteiten en op welke manier kunnen sociale robots het beste worden ingezet om werkdruk te verlagen en het werk in de retail aantrekkelijker te maken? Het onderzoek is een gezamenlijk initiatief van onderwijsinstellingen, brancheorganisaties en technologiepartners, en sluit aan bij de ambities van de Retailagenda en Human Capital Agenda. Deze uitgave biedt waardevolle inzichten voor iedereen die werkt aan een toekomstbestendige retailsector.

Meer op dit gebied

Blog

1 juni 2023
AI als tool voor dagelijkse taken

Publicatie

11 oktober 2024
AI4Students: een uitleg van de methode

Nanda Piersma, Lisanne Henzen, Jochem Kootstra, Maarten Groen, Elvira Wijnen

Video

19 juni 2023
Wat is ChatGPT en hoe werkt het?

Video

5 juni 2023
GPTx | Marloes Rusting | Kamer van Koophandel

Meer in deze sector(en)

Publicatie

3 oktober 2025
Sociale robots in de winkel: Wat betekenen ze voor klanten, medewerkers en de winkelondernemer?

Tibert Verhagen, Stephanie van de Sanden, Ewout Nas, Jacqueline Arnoldy, Koen Hindriks

Infographic

12 mei 2021
Introductie Centre of Expertise Applied AI

Magazine

27 augustus 2021
Centre of Expertise Applied AI

Blog

1 april 2024
Kunstmatige Intelligentie en Marketing: Hoe AI marketing voor bedrijven kan versterken