Woorden doen ertoe: Wat is het effect van algoritmes voor sociale media data op het taalgebruik van mensen?
We moeten nadenken wat taal met onze manier van leven doet, niet alleen in de fysieke wereld, maar ook in de virtuele. Met het creëren van virtuele communicatieplatforms, die ook algoritmes gebruiken om onderwerpen en specifieke teksten te maken, is er een nieuwe taal ontstaan die ons beïnvloedt. Niet alleen ons welzijn, maar ook onze […]
“Misschien een domme vraag, maar wat is AI eigenlijk?”
Er is weinig aandacht voor het precies definiëren van kunstmatige intelligentie, ook wel artificiële intelligentie (AI). Door het bestaan van verschillende interpretaties en definities van AI is niet helemaal duidelijk wat een AI nu wel of niet kan. Met het woord intelligentie in de naam, en de indrukwekkende nieuwe systemen zoals ChatGPT die in 2022 […]
De AI-impactscan: Een methodiek om de impact van kunstmatige intelligentie in een specifiek werkveld in kaart te brengen
In de afgelopen jaren spelen toepassingen van kunstmatige intelligentie (artificiële intelligentie, AI) een steeds prominentere rol bij werk, er wordt zelfs gesproken dat AI menselijke arbeidstaken geheel kan overnemen. De bestaande overzichten van gebruikte AI-tools zijn vaak ingedeeld in categorieën van AI-technologie, de techniek die in het AI-systeem zit. Echter om de AI-impact op de […]
Generatieve AI in onderwijs: regels en adviezen
Deze regels en adviezen zijn voor studenten, docent-onderzoekers en andere onderwijsmedewerkers, zoals managers, adviseurs en ondersteuners. De regels en adviezen helpen generatieve AI (GenAI) innovatief en verantwoord toe te passen. Daarbij gaan we binnen de Hogeschool van Amsterdam uit van 8 regels en 10 adviezen die houvast kunnen geven.
Hyperscenario’s van het gebruik van artificiële intelligentie
Niet de intelligente technologie als kunstmatige intelligente, maar de manier waarop mensen deze technologie inzetten levert een verantwoorde toepassing op. Op dit moment wordt innovatie op het gebied van data, algoritme en computerkracht nog niet maximaal benut. Met enig sociaal onbenul, of met gebrek aan inbedding via wetgeving, kunnen ondenkbare scenario’s werkelijkheid worden. We verkennen […]
A-PROOF: Geautomatiseerde herkenning van ICF-domeinen en niveaus uit tekst in elektronische patiëntendossiers
Met de intrede van kunstmatige intelligentie (AI) nemen de mogelijkheden toe om op een continue en consistente manier gegevens te verzamelen en te analyseren. Dit kan de efficiëntie en doelmatigheid van fysiotherapeutische zorg sterk ten goede komen. In dit artikel geven we een voorbeeld van een mogelijke toepassing van AI-technologie binnen de fysiotherapie. Als fysiotherapeuten […]
Koningin Máxima informeert zich over verantwoorde AI-systemen
Hoe kunnen we artificial intelligence (AI) zo inzetten dat het de maatschappij ondersteunt? Koningin Máxima ging hierover in gesprek met lectoren, onderzoekers en studenten bij het Centre of Expertise Applied AI op de Hogeschool van Amsterdam. Ook sprak de koningin over de kansen en risico’s van kunstmatige intelligentie met sleutelfiguren uit de overheid, zorg en […]
AI4Students: methodiekontwikkeling om hogeschoolbreed AI-ready studenten op te leiden
Artificial Intelligence-toepassingen (AI) beïnvloeden het leven en werk van iedereen en vragen daarmee doelgerichte aanpassingen aan bachelorcurricula en het handelingsrepertoire van docenten. In Comenius Leadership project ‘AI4Students’ wordt in participatief actie-onderzoek een methodiek ontwikkeld waarmee teams in bacheloropleidingen aan hogescholen in kaart kunnen brengen welke veranderingen nodig zijn om studenten AI-ready te kunnen laten afstuderen. […]
Impact van intelligente technologie op onderwijs
Intelligentie technologie vindt in toenemende mate ingang in het onderwijs en in het dagelijks leven, waar leerlingen er gebruik van maken en docenten zich ertoe zullen moeten verhouden. Maar wat is de mogelijke impact van deze technologie op het onderwijs? En is deze anders dan wat we al kennen? Of het nu gaat om de […]